WIJ weten meer dan IK; wat de massa kan betekenen voor jouw organisatie

Opensourcing, crowdsourcing, web1.0, Web 2.0…. Iedereen die snel zijn of haar kennis op dit gebied wil bijspijkeren komt een heel eind met het boek ‘WIJ weten meer dan IK’, geschreven door Barry Libert en Jon Spector. 
Opensourcing of crowdsourcing is een proces waarbij taken die traditioneel worden vervuld door werknemers overgelaten wordt aan een groep internetgebruikers. Denk bijvoorbeeld aan het laten waarderen van producten op websites door klanten. Met name op het gebied van productontwikkeling heeft crowdsourcing successen opgeleverd: Firefox, Linux en Wikipedia zijn maar enkele voorbeelden.
En door online samenwerking zijn nieuwe businessmodellen voortgekomen, zoals bijvoorbeeld Skype en onlineveilingen op Ebay. Er zijn veel interessante ontwikkelingen gaande op dit gebied. Cambrian House bijvoorbeeld, is een interessant businessconcept voor crowdsourcing, omdat communityleden zelf een concept of idee kunnen inleveren en via crowdsourcing verder kunnen laten ontwikkelen, of erachter kunnen komen dat het niet levensvatbaar is.
Momenteel komen er steeds meer geluiden dat user generated content, waar crowdsourcing in mijn ogen ook toe behoort, niet lang meer gratis aangeleverd zal worden indien derden op de een of andere manier aan de content geld verdienen. Bij Cambrian House heeft men daar al op ingespeeld en kunnen communityleden ‘Cambros’ en royalty’s verdienen. Goede ideeën inbrengen of het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van een idee levert op die manier zeker iets op.
Het boek staat verder bol van de voorbeelden over crowdsourcing. Deze zijn gerangschikt naar de verschillende manieren waarop men crowdsourcing kan gebruiken, zoals voor productinnovatie, verbeteren van de service, verlagen van de verkoopkosten, veranderen van werkmethodes, zakelijke groei en het inrichten en besturen van organisaties. Het boek gaat met name in op de voordelen die crowdsourcing kan opleveren en die zijn er volop.

De nadelen komen heel kort aan bod en hebben dan vooral betrekking op het slecht leiden van de community. Het gaat er vooral om dat een organisatie een goede samenwerking opbouwt met de community en voor cruciale aspecten ervoor zorgt dat het de regie zelf in handen houdt. Zo zou dit boek oorspronkelijk geschreven worden door de community van de auteurs, maar de eigenlijke tekst, de verschillende onderwerpen en het grafisch ontwerp zijn op de traditionele wijze gemaakt. Dit bleek namelijk toch de snelste en makkelijkste manier te zijn.

De inhoud van het boek is een combinatie van inzichten van de community over de verschillende onderwerpen en van research door de auteurs. Het leiden van een community doet ook een beroep op de creativiteit. Aangezien dit boek dus eigenlijk door heel veel mensen is gemaakt ontstond het probleem hoe de royalty’s verdeeld moesten worden. De auteurs hebben daar iets op bedacht: de royalty’s van het boek worden afgedragen aan goede doelen. Iedereen die mee heeft meegewerkt aan het boek krijgt een gelijke stem in de selectie van de goede doelen die het geld van de royalty’s gaan krijgen.

 

Dit bericht is geplaatst in review met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *