Laat je inspireren: Sociale vaardigheden zijn belangrijker dan men denkt

Een afwijking valt opHet vorige artikel ging over het succesvol aan het werk krijgen van probleemjongeren door o.a. in te spelen op hun dromen. Een andere peiler van het succes was het consequent trainen van hun sociale vaardigheden. De jongere toonde probleemgedrag en stootte zo veel mensen van zich af. Maar ook in werksituaties zie je dit fenomeen: een medewerker met wat afwijkend gedrag die zich daarmee in een nadelige positie plaatst.

Met de jongere werd het probleemgedrag besproken. Er werd steeds gerefereerd aan het toekomstige werk ter inspiratie en om het concreet te maken. Daarbij werd een streng beleid gevoerd, omdat de gedragsproblemen fors waren en de situatie flink uit de hand kon lopen.

Er werden steeds gedragsdoelen gesteld. Om te bepalen wat het eerst aangepakt moest worden werd een simpel uitgangspunt gehanteerd: welk gedrag irriteert het meest? Daar werd dan als eerste aan gewerkt, net zolang tot het gedragsaspect teruggebracht was tot een aanvaardbaar niveau. Vervolgens werd het volgende ‘irritatiepunt’ opgepakt.

Hoe zit dat met een medewerker? Ik kom nogal eens situaties tegen waarin er over iemands gedrag wordt gepraat maar niet met die persoon zelf. Iedereen heeft het erover en de desbetreffende medewerker zelf is zich van niets bewust en zal het gedrag dus ook niet gaan veranderen.

Voor een leidinggevende is het misschien niet makkelijk om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken, maar als die het niet aanpakt zal dit uiteindelijk nadelig gaan uitwerken op het resultaat. Mensen gaan om die persoon heen werken,  procedures worden aangepast aan het gedrag, nieuwe medewerkers krijgen te horen dat die medewerker nu eenmaal zo is… En zo houdt iedereen het afwijkende gedrag in stand. Aan de leidinggevende de tip om irritant gedrag van een medewerker zo snel mogelijk met die persoon te bespreken. In een vroeg stadium is dat makkelijker dan wanneer men er lang mee wacht. En het zal niet voor het eerst zijn dat de medewerker dankbaar is voor de eerlijkheid van de leidinggevende omdat die daarmee een kans krijgt het gedrag te verbeteren en daarmee ook zijn/haar positie binnen de organisatie.

Dit bericht is geplaatst in leiderschap met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *