De Bedrijfsnar: manifest voor een marketingrevolutie

Een grappig en zeer makkelijk leesbaar boek is ‘De Bedrijfsnar’, geschreven door Frank Wouters. Volgens hem is het aantal succesvolle introducties van producten en merken nog nooit zo laag geweest als tegenwoordig. Dit geeft aan dat het tijd is voor een nieuwe benadering om succesvol te zijn met marketing en hij geeft in verhaalvorm een ander denkkader hiervoor aan.

Na het productdenken, gevolgd door het klantdenken is het volgens hem nu de tijd voor het waardedenken. Dit gaat uit van de bestaansreden van een product. Met waarde bedoelt de auteur de intrinsieke waarde, het geloof, de overtuiging achter het product. Dat is iets anders dan het USP, want dat kan ook alleen een eigenschap van een product zijn. Het waardedenken gaat dus een stap verder.

De theorie heeft Frank Wouters vervat in een marketingverhaal, dat gaat over een topmanager van een bedrijf met omzetproblemen die door z’n bestuursvoorzitter onverwachts opgescheept wordt met een bedrijfsnar als adviseur. Deze geeft op irritante wijze kritiek, jaagt de topmanager en diens medewerkers op de kast en stelt vragen die men normaal gesproken niet durft te stellen.

En passent geeft de bedrijfsnar ook advies in de vorm van wetten. Deze zijn vaak prikkelend, zoals: ‘elk product is een compromis.’ Of: ‘een claim wordt interessanter naarmate het tegendeel waar is.’ En:’een concept wordt sterker naarmate het de niet-doelgroep afstoot.’Gaandeweg het verhaal worden de wetten steeds meer uitgewerkt en uitgebreid. Opmerkelijk is de eenvoud van de logica achter de wetten en dat is ook tevens de kracht ervan.

Het verhaal behoort niet tot hoogstaande literatuur, maar de verhaalvorm zorgt er wel voor dat het boek echt heel makkelijk leest. De andere kant hiervan is dat er geen sprake is van het beschrijven van een methode, maar dat de theorie kris kras door het boek verspreid is in de vorm van wetten. De wetten van de bedrijfsnar staan natuurlijk niet in een numerieke volgorde. Dus om overzicht en meer grip op de theorie te krijgen moet de lezer wat moeite doen.

De auteur is overigens wars van marktonderzoek als basis voor marketing, want ‘mensen zeggen niet wat ze denken, doen niet wat ze zeggen en een marktonderzoek kan alleen het verleden meten’….  En dit zijn slechts een paar van de  argumenten die de auteur geeft.

Het boek is echter zeker interessant en inspireert om nog eens kritisch te kijken naar de waarde van de eigen diensten en producten.

Terug naar Reviews