Iedereen wordt netmanager

Onderstaand artikel schreef ik in augustus 2010 naar aanleiding van een strategische visie die ik  heb ontwikkeld voor de regionale omroep waar ik werk. Inmiddels weten we dat er fors bezuinigd moet worden bij de nationale Publieke Omroep. Daarbij wordt vooral gekeken naar geld. Er ontbreekt in mijn ogen een toekomstvisie en er wordt niet goed gekeken naar wat er gaande is in de omroepwereld. Je kunt je dus afvragen of dit tot succes gaat leiden.

Iedereen wordt netmanager
De politiek roept dat de Publieke Omroep het met veel minder geld moet doen. En ook organisatorisch kan het volgens een aantal politici wel wat eenvoudiger en simpeler. Een hoop commotie, protest en discussie is het gevolg. Maar wat is er eigenlijk gaande in de omroepwereld als je er eens met een nieuwe blik naar kijkt?

Technologische ontwikkelingen
Als we kijken naar de technologische ontwikkelingen van de laatste tijd die betrekking hebben op media dan is vooral de opkomst van mobiele media opvallend. Met de techniek van de mobiele media is men in staat om content te kunnen ontvangen, maar ook bewegend beeld te kunnen zien, waar men zich ook bevindt en men verbinding kan maken met internet. De smartphone is hiervan het bekendste voorbeeld. De relatie met omroepen is dat men nu ook televisie kan kijken op de mobiel indien men dat wil, via downloads op de websites van de omroepen. Nadeel is natuurlijk het kleine schermpje van de telefoon; niet iedereen vindt dat prettig kijken.

Samen op de bank gezellig naar internet kijken
Maar sinds enige tijd is de techniek zover dat televisietoestellen videocontent van internet kunen laten zien: de net-TV. Dit betekent dat in zo’n toestel een browser zit die naar het internet kan, via het IP adres. Wat er op internet te zien is kan men dus op het televisietoestel zien, maar wel full screen en veelal in goede kwaliteit. Uitzending Gemist of filmpjes van YouTube kan men nu dus lekker vanaf de bank op een groot TV scherm bekijken. En mensen bepalen helemaal zelf wat ze op hun TV scherm willen zien, want uit het totale aanbod stellen ze zelf hun TV avond samen. En dat aanbod wordt natuurlijk ook steeds groter, want internetcontent groeit razendsnel. Televisiezenders met een avondprogramma zoals we dat nu kennen zijn dus in de toekomst niet meer nodig. Iedereen wordt een netmanager.

Zappen wordt zoeken
Wel moeten mensen bij de verschillende aanbieders/omroepen gaan zoeken naar programma’s, documentaires, filmpjes, spelshows en andere dingen die men wil zien. Dat kan nogal wat tijd gaan vragen. Dat vindt niet iedereen leuk om te doen. Maar er komen vast ook weer aanbieders die mooie paketten samenstellen waar men uit kan kiezen, of Google bedenkt hiervoor een specifieke zoekmachinefunctionaliteit.

Merknaam steeds belangrijker
De omroepen zullen natuurlijk programma’s blijven maken. De merknaam wordt mogelijk nog belangrijker dan nu, want dat biedt mensen de herkenbaarheid van wat ze ongeveer kunnen verwachten aan inhoud en kwaliteit. Het aanbod beperkt zich namelijk niet meer tot dat van professionele omroepen. De kwaliteit en betrouwbaarheid (nieuws) kan dus sterk verschillen.
Nu zijn omroepen ook nog aanzienlijke bedragen kwijt aan faciliteiten, duur materieel, dure verbindingen. Waarschijnlijk wordt dat in de toekomst ook veel minder.

Ander omroepbestel?
De toepassing van de Net TV applicatie in de ‘oude vertrouwde’ tv toestellen heeft een stille revolutie in gang gezet die op termijn grote gevolgen heeft voor de organisatie en werkwijze van het huidige omroepbestel. Als de politiek dus nog even wacht dan verandert het allemaal ‘vanzelf’, denk ik. Wat denk jij?

 

Dit bericht is geplaatst in Media met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *